söndag 15 juli 2012

Antiquites Brocante

 I Paris finns det givetvis en massa antikmarknader, det kallas för Brocante och i går var vi förbi en som hade öppet på Boulevard Haussmann. Man får hålla utkik efter vilka datum och dagar dessa marknader är, för det varierar hela tiden.


Vad som i vissa människor ögon kan vara skräp är fynd för andra. Dessa ärgade och rostiga saker kan i rätt miljö bli väldigt vackert.
 
Självklart hittar man äkta gamla emaljskyltar på dessa marknader. Antika emaljskyltar är dyrt och svåra att få tag på, så bli inte förvånad om de vill ha allt från 35-100 euro för en fin skylt. Har aldrig provat på att pruta i Paris, (vilket man kan göra på marknader) men prova gärna.

liksom gamla butiksfasadsbokstäver

 en enda röra kan tyckas, men visst kan man hitta fina saker om man är på jakt efter något speciellt. Mitt i Paris på vissa gator och boulevarder slår antikmarknader upp på trottoaren under en dag då och då.

 Om jag hade haft ett hus i Provence hade gärna denna utegrupp fått följa med, den hade nog gjort sig fint mot en massa lavendel.

du hittar även massa gamla vykort och brev, du kan få betala mellan 1-7 euro för dessa styck(!) ett gammalt vykort eller brev är finare och mer värt om det finns ett stämplat frimärke på det, så välj noga :-)

 Malin fyndade en söt sommarhatt :-) som inte var begagnad och jag köpte några fina gamla planscher som jag tänkt att rama in en vacker dag...


Om du vill veta ifall det är någon Antiquites Brocante när du besöker Paris, så kan du hitta information och datum här>> 
En bestående marknad som alltid finns på samma plats är givetvis den berömda Clignancourt som jag skrivit om tidigare, kika in här>>

Oj oj, det blev visst 3 st inlägg idag, har så mycket att visa att jag inte hinner i kapp, och mer kommer..hoppas ni gillar :-)

2 kommentarer:

  1. ...gillar: mycket ! Blir det en poster av fotot med skyltarna så pax! Herregud, jag tror jag shoppat mig (olycklig) lycklig på en sådan marknad. Jag har bara hunnit kika på alla inlägg idag men my god, du har öga o det finns både mat o restaurang foton där som jag gillar jättemycket =)

    SvaraRadera
  2. Tack :-) va roligt att du gillar :-)

    SvaraRadera