tisdag 16 december 2008

More is less?

bild: www.frontgate.com
Pampig gran och väldigt amerikanskt...
Vi har det verkligen avskalat här i Skandinavia-land om man jämför med många andra länder, undrar varför det blivit så..
Någon som har en teori?


bild: www.frontgate.com

Royal Stocking? :)
I Sverige är det inte lika vanligt med Julstrumpor än, men det kommer nog mer och mer.


bild: www.parcourrier.se

Favoriten på PAR COURRIER som tog slut så fort redan i början på November kommer tillbaka nästa år.

Trot eller ej, men nu ska jag börja julpynta hemma. Det har ju bara varit Jul i en hörna, har inte ens hunnit få upp en krans på dörren än!

Denna krans från butiken kommer jag att välja till vår ytterdörr :) missa inte att det är
50% rea på den!
Sedan har jag ordnat med riktigt granris så att takkronan i köket kan kläs som brukligt. Julbak har det inte blivit något av och julklappar, ja just det....

Det blir nog brorsdottern Julia (född i 29 oktober i år) som får all uppmärksamhet :)


ps har ni sett att Par Courrier logotypen snurrar nu? både i butiken och här i bloggen :)
om inte, så installera
Adobe Flash player här

/M

10 kommentarer:

  1. Vi bor ju i landet lagom, nej jag har nog ingen annan teori om julpyntet. *Skratt* det finns bagerier. Man måste inte göra allt själv,tjoho.
    Å, hade nästan glömt din lilla brorsdotter. Det enda svåra blir ju för dig att välja vad du ska köpa.
    Snyggt luffarschak!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Oj, nu snurrar logon med bästa NK
    klocksstuk.

    SvaraRadera
  3. Hej !!!
    Fina bilder.....
    Julsockan bara äääälskar jag ....
    Exakt,exakt en sådan vill jag ha.......ska nog ut o leta tyg o sy en.....bara föööör super-duper-läcker....
    Jag är inte lagom......jag har en socka som är ännu pråligare....hänger i mitt sovrum.........och i går så sydde jag 3 stycken .......men jag har ju bott ett tag i Italien o då tar man nog ut svängarna mer......jag tror vi svenskar är just "lagom" men ärligt talat vet jag inte riktigt varför.....
    Ha en bra dag,
    Monica

    SvaraRadera
  4. För att svenskar i allmänhet öär rätt avskalade och anonyma kanske^^ Alternativt för snåla för att lägga pengar på mkt dekorationer.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vi är väl inte riktigt lika vräkiga i vårt land, lite mer återhållsamma...
    Less is more...
    Kram Tulipa

    SvaraRadera
  6. Det har väl med tradition att göra. I Sverige har vi firat jul, eller julliknande högtider, rätt länge. Mycket av vårt pynt har referenser till äldre tider (halmbocken, hustomten o.s.v.). Men i till exempel USA är ju alla traditioner rätt nya. Och det har kanske att göra med att USA vill vara landet där alla drömmar kan uppfyllas? Allt ska vara lite för mycket, lite överdådigt, för att visa att man är rik och har det bra ... Här i Sverige är vi mer försiktiga. Det är så det ska vara, tycker många.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Är ganska ny på detta med bloggar men har tittat lite på din - jättekul med nya tips!

    Jag hade gärna haft en sådan vacker gran, men med 3 barn och alla under 3 år så... får nog vänta ett par år :) Har testat, tom ljusslingan åt de upp!!!

    SvaraRadera
  8. Hej !!
    Sagt och gjort.....nu har jag handlat tyg till julsockan....
    Blev bara såååååå förälskad i den........
    Och nu snurrar det här också ...var tvungen att installera....jösses...börjar ju bli riktigt haj på data,hi,hi....
    Din blogg är verkligen Mrs. perfection..........ja,vad säga...klass är....klass...
    Tack, snälla att du länkat....jättegulligt.... jag tänker göra detsamma...känner mig verkligen välkommen in i gänget.....visserligen är jag ju definitivt "katten bland hermelinerna".....men vad gör det om hundra år......
    Ha det bra,
    kram,
    Monica

    SvaraRadera
  9. Haha, ja den där amerikanska granen har ju pynt så det räcker till tio svenska granar...! Fast jag måste erkänna att jag tycker de amerikanska julgranarna oftast är ganska maffiga och läckra, framförallt är jag väldigt förtjust i de tjocka rosetterna som de sätter upp. Såna (i skotskrutigt...) hamnar i vår gran i år...!

    Måste också passa på att tacka för din underbara webshop och butik. Har varit en ivrig påhejare ända sedan starten och omtalar dig ofta hos mig. Den där gunghästen har jag längtat efter lääänge... Nu när vi äntligen börjar bli klara hemma och julpyntet åker ut så landar det en beställning hos dig, det är ett som är säkert!

    Ha en fortsatt skön torsdag och lycka till med julpyntning, julbak och de där irriterande julklapparna som alltid envisas med att vara kvar till sist på Att göra-listan... ;)

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  10. Har väl med lilla landet lagom-mentaliteten att göra och kanske en aning om jante-lagen, du ska inte tro du är nåt? Vad vet jag. Vilka fina bilder och saker du har här!

    Kram

    SvaraRadera