torsdag 11 september 2008

Notre Dame

I dag tänkte jag att vi skulle stanna upp och beundra vackra Notre Dame.

Varje gång jag besöker en stad med stor historia måste jag alltid med en magisk dragningskraft besöka dess kyrkor. För mig är det byggnadskonst utan dess like. Jag har ett stort intresse i historia och till viss del konst, för mig är detta den vackraste konsten.

Kan ni föreställa er den tid och kraft det tagit av dessa människor för så länge sedan att bygga de otroliga underverk som fortfarande står på sin plats för oss människor idag att beundra. Det är alltid värt att lägga några extra timmar till att förundras och häpnas över deras storhet och arkitektur.


170 år tog det att bygga Notre Dame ( etthundrasjuttioår..!)
Notre Dame är ett gotiskt mästerverk, byggt på platsen för ett romerskt tempel. Påven Alexander III lade den första grundstenen år 1163.
170 år, kan ni tänka er...


År 1804 kröner Napoleon sig själv till Kejsare av Frankrike, kröna sig själv - det ni! :) jo jo...

1793 plundrar revolutionärer katedralen och döper om den till Förnuftets Tempel, kan inte låta bli att le. Var det av humor eller?


Norra rosettfönstret
detta målade glasfönster från 1200-talet (!) är 21 meter högt.

Att stanna upp och tända ett ljus för någon eller för alla, ger en själv en tankeställare om världen runt omkring oss och för dom som inte längre finns med oss.
I kväll tänder jag ett ljus för många av dom tragedier som drabbat så många just denna dag den 11 september.

Sköt om er allihopa
Varmaste hälsningar
Magdalena

Katedralen står majestätiskt på Ile de la Cité, stadens vagga i Paris.


foton: ©Magdalen/2008

3 kommentarer:

  1. Så pampigt!!! Och så vacker och vilken historia kyrkan har. Blir lite full i skratt för gamla kyrkor fastnar jag också för när jag är ute på tur :) Såg ju flera när jag var i Venedig och jag hittade en i England med, vacker arkitektur och dessa otroliga glasfönster med mönster och färger. Det var ett riktigt konstverk att bygga kyrkor förr i tiden och kanske inte konstigt att det tog så lång tid som det gjorde då. Tack för titten och för ett trevlig inlägg 8`)

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vacker kyrka. JAg har suttit och fikat i närheten flera gånger (när jag åker till mässan med Katta brukar vi gå dit) men jag orkar aldrig gå in, det är ju alltid köer..
    Betyder dessa nya inlägg att du öppnar din gamla blogg igen? Mysigt i så fall!

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på det...får se om jag kan länka ihop dom på något sett..
    återkommer om mer info kring bloggarna :-D
    kram!

    SvaraRadera